Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
Urząd Stanu Cywilnego
P. Edyta Malinowska – Kierownik USC - pokój nr 3 (parter), tel. (087) 619 90 53 wew. 25, e-mali: usc@stare-juchy.pl
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu:
1) Przyjmowanie dokumentów niezbędnych do przygotowania aktów stanu cywilnego oraz wykonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego (rejestracji urodzin, małżeństwa, zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób).
2) Prowadzenie ksiąg stanu cywilnego, sporządzanie aktów stanu cywilnego i wydawanie odpisów z tych aktów.
3) Przyjmowanie oświadczeń, przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, z tym m.in.:
a) o wstąpieniu w związek małżeński, w tym poza lokalem urzędu stanu cywilnego,
b) o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa przez małżonka rozwiedzionego,
c) o uznaniu ojcostwa,
d) o których mowa w art. 88 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
e) małżonków, że dziecko będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko,
f) o zmianie imienia lub imion.
4) Przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
5) Wydawanie zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego.
6) Sporządzanie wzmianek dodatkowych oraz przypisków w aktach stanu cywilnego.
7) Wpisywanie do ksiąg aktów stanu cywilnego aktów sporządzonych za granicą.
8) Prowadzenie postępowań dotyczących unieważnienia, sprostowania, uzupełnienia aktu stanu cywilnego oraz odtworzenia i ustalenia treści aktu stanu cywilnego z ksiąg utraconych.
9) Sporządzanie i wydawanie zaświadczeń, o których mowa w Ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego, w tym m.in.:
a) o zamieszczonych lub nie zamieszczonych danych dotyczących wskazanej osoby,
b) o nie posiadaniu księgi stanu cywilnego,
c) stwierdzających, brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
d) stwierdzających, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego,
e) stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
f) o stanie cywilnym,
g) potwierdzających uznanie ojcostwa.
10) Migracja aktów stanu cywilnego sporządzonych z ksiąg papierowych stanu cywilnego.
11) Uznawanie wyroków rozwodowych orzeczonych poza granicami kraju.
12) Opracowywanie wniosków o nadanie medali “Za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz organizowanie uroczystości jubileuszowych.
13) Kierowanie wniosków do wojewody o unieważnienie dwóch aktów stanu cywilnego stwierdzających to samo zdarzenie.
14) Stwierdzenie legitymacji procesowej wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawierania małżeństw.
15) Prowadzenie postępowań dotyczących zmiany imienia i nazwiska.
16) Prowadzenie archiwum urzędu stanu cywilnego oraz współpraca w archiwum państwowym.
W zakresie dowodów osobistych:
a) Przyjmowanie wniosków o wydanie dowodów osobistych.
b) Wydawanie i unieważnianie dowodów osobistych.
c) Przyjmowanie zgłoszeń i wdawanie zaświadczeń o utarcie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
d) Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji z wiązanej z dowodami osobistymi.
e) Współpraca z innymi organami i urzędami z zakresu wydawania, unieważniania, wymiany, zwrotu i utraty dowodów osobistych.
f) Prowadzenie archiwum ww. zakresie.
W zakresie ewidencji ludności:
Prowadzenie rejestru mieszkańców oraz aktualizacja rejestru PESEL w systemie rejestrów państwowych,
Wydawanie zaświadczeń oraz udostępnienie danych jednostkowych z ww. Rejestrów,
Przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych zameldowania i wymeldowania z pobytu stałego oraz czasowego, zgłaszania wyjazdu poza granice RP i powrotu z wyjazdu poza granice RP.
Prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie zameldowań i wymeldowań z pobytu stałego lub czasowego, anulowaniu zameldowania lub wymeldowania oraz przygotowywanie projektów decyzji w przedmiotowym zakresie.
Wprowadzanie danych, aktualizacja lub usunięcie danych mieszkańców do Rejestru Danych Kontaktowych w systemie rejestrów państwowych
Prowadzenie stałego rejestru wyborców systemie informatycznym.
Opracowywanie decyzji o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców obywateli polskich i obywateli państw członkowskich UE.
Wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach i referendach.
Sporządzanie i przekazywanie organom wyborczym informacji o stanie rejestru wyborców oraz informacji dotyczących prowadzenia i aktualizacji rejestru wyborców”